Advent - et opråb til mission

07/12/2018

 

Så er det advent. Kransen er fremme. Jesus kom, og han kommer. Det er det, advent går ud på. Vi markerer og fejrer, at Jesus kom første gang. Samtidig har vi fokus på, at han kommer igen anden gang. Jo, indtil videre kræver det tålmodighed. For han lader vente på sig. Men Jesus kommer igen før eller senere. Det fik hans nærmeste venner at vide: ”Den Jesus, som er blevet taget fra jer op til himlen, skal komme igen på samme måde, som I har set ham fare op til himlen” (AgG 1,11).

Hvornår kommer han så? Det ved vi ikke. Men det er som om, at vi faktisk har indflydelse på, hvornår det sker. Jesus siger i Matt 24,14: ”Dette evangelium om Riget skal prædikes i hele verden som vidnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.”

Når evangeliet er nået ud i alle verdenshjørner, så sker Jesu genkomst. Det vil altså sige, at vi skal arbejde med fuld kraft på udbredelsen af evangeliet, før Jesus kommer igen. Der er en opgave, som vi må gøre færdig inden Jesu genkomst. Inden den endegyldige advent finder sted. Stor missionsindsats kan fremskynde genkomsten. Lille missionsindsat kan forsinke den. Det er en mærkelig tanke, at vi i missionsarbejdet har indflydelse på, hvornår Jesus kommer igen.

Men det er også en stor tanke. Det er en vigtig opgave, som Gud kalder os til at arbejde med på. Derfor er advent også missionstid. Et opråb til mission.

Af kærlighed

Alligevel er det ikke først og fremmest geografien, der tæller i evangeliets udbredelse. Det handler allermest om at nå mennesker. Det er ikke, fordi Jesus er ubeslutsom, at han ikke er kommet igen endnu. Tværtimod er han fast besluttet på, at så mange mennesker som muligt skal blive frelst før lukketid. Derfor venter han. Som Peter skriver: ”Herren er ikke sen til at opfylde sit løfte, sådan som nogle mener, men han har tålmodighed med jer, fordi han vil, at ingen skal gå fortabt, men at alle skal nå til omvendelse,” 2 Pet 3,9.

Det er altså af kærlighed, Jesus venter. Fordi han vil være sammen med så mange mennesker som muligt i evigheden.

I virkeligheden er evangeliet nået rigtig langt ud i verden. Til fjerne egne. Så måske er Jesu genkomst tættere på, end vi nok ofte forestiller os. Eller måske bryder os om at tænke på. Formelt har der aldrig været så mange kristne i verden, som der er i dag. Dog er der stadig millioner, der ikke har hørt om frelsen i Jesus. Eller taget imod ham i tro. Derfor må adventens budskab om Jesu komme motivere os til mission. Lokalt og globalt.

Hvad vil du i dit liv gøre ved opråbet til mission? Noget konkret?

 

Tilføj kommentar