LM og Monopolet

08/09/2016

Hvis LM havde et monopol, som i ”Mads og Monopolet”* på P4 ville jeg ringe ind med et dilemma, som stort set hele tiden fylder meget for os missionskonsulenter. Det kunne være dejligt at få gode råd fra nogen, som ”ikke har aktier i sagen, og som bare siger, hvad de tænker”, som Mads Steffensen, vært på programmet, altid indleder med at sige, når udsendelsen sendes lørdag formiddag.

Dilemmaet er mere en udfordring end et egentligt dilemma, for det drejer sig om dette: Hvordan får vi rekrutteret de missionærer, der er brug for til LM’s internationale arbejde?

De forskellige medværter på programmet ville i liveudsendelsen af ”LM og Monopolet” komme med deres løsningsforslag. Man kunne forestille sig, at deres kommentarer ville lyde nogenlunde sådan her:

En LM’sk udgave af filminstruktøren Hella Joof, ville måske svare, at det bare handler om mere ”tjubang-faktor” og PR. LM skal udover rampen med de ledige stillinger, så de bliver mere synlige. Alt for mange ved slet ikke, at stillingerne findes.

Måske ville en LM-version af erhvervskvinden Stine Bosse fremhæve, at rekruttering er en generel udfordring i branchen og uddybende pointere, at LM’s særlige problem er, at mange LM’ere slet ikke forholder sig til, om en tjeneste i international mission kunne være noget for dem. Derfor skal der formidles om stillingerne på en måde, så LM-baglandet mindes om, at en missionærtjeneste er altså noget, helt almindelige mennesker melder sig til.

Søren Pind-LM’eren ville måske påpege, at folk i LM’s bagland er blevet for konservative - altså ikke politisk forstået - men forstået sådan at udsigten til at leve uden rugbrød, uden stabilt internet og uden snevejr bare ikke tiltaler dem. Der er behov for at argumentere for, at selvom der er ting, man som missionær kan savne, så får man som udsendt til gengæld så meget andet, som man ikke kan få og opleve i Danmark. Og vigtigst af alt, så er missionærtjenesten - på samme niveau som et liv i Danmark - en tjeneste for Gud.                                                                                     

Medværternes gode pointer og forslag ville næppe løse udfordringen lige her og nu, men kunne være med til at skabe opmærksomhed omkring behovet for nye missionærer og sætte gang i en debat om, hvorfor få melder sig til en tjeneste i international mission. Nogle i LM ville måske få frimodighed til at tage kontakt og høre mere om jobmulighederne. Andre ville prikke til venner og bekendte i deres netværk, som kunne være gode kandidater. På den måde, ja så fik flere kaldet til tjeneste i international mission ind på lystavlen. Og det var netop hele pointen!

Alle ledige stillinger findes her: http://dlm.dk/job/missionaer

Kh. Kristine Ballantyne

Ps: *"Mads og Monopolet" er et program på P4, hvor tre kendte danskere forsøger at give gode råd og svar til almindelige danskeres dillemmaer. Programmet sendes hver lørdag formiddag.

Tilføj kommentar

Kommentarer

Og den gamle LM'er fra sidelinjen ville måske spørge: Hvor blev kaldet til tjeneste og mission af? I forkyndelsen og i kaffesnakken. Det er da vist der, det begynder.