Online salg holder LM's genbrugsbutikker i gang
I januar solgte LM's genbrugsbutikker for sammenlagt 65.000 kroner. Flere af butikkerne har fået øjnene op for nye muligheder for online salg.
Selv om store dele af Danmark er lukket ned, står LM’s genbrugsarbejde LUMI ikke stille.
Flere af genbrugsbutikkerne sælger deres varer via internettet til udlevering fra butikkerne, hvilket er inden for rammerne af loven.
Indtægten kun er en brøkdel af de cirka 750.000 kroner, som butikkerne omsatte for i samme måned i 2020, men det er et godt tegn, at butikkerne er i gang, mener genbrugskonsulent Finn Larsen.
Får kontakt med folk langt væk fra butikken
LUMI-butikken i Agerskov tager førstepladsen i omsætning for januar måned.
Knap 25.000 kroner er det blevet til for butikken, der i samme måned i 2020 omsatte for cirka 41.000 kroner.
Salget foregår i år i stedet via DBA.dk, Gul og Gratis og Facebook Marketplace, fortæller Tage Steffensen, der sammen med sin hustru, Randi, leder butikken.
”Vi får kontakt med mange, som vi ikke normalt ser i butikken. Folk kommer fra hele Sønderjylland,” fortæller han og siger, at han også har solgt varer til folk fra andre dele af landet.
Sælger andre ting, når folk kommer for at hente en vare
Når folk kommer for at hente en vare, sker det også, at de mangler andre ting, som den, der tager imod i døren, kan finde og sælge til kunden.
”Jeg oplever igen og igen også, at folk gerne vil høre, hvad vi støtter, og at de meget gerne vil komme igen, når vi åbner helt,” siger Tage Steffensen.
Han er sikker på, at de vil fortsætte med øgede online aktiviteter, når butikken kan åbne igen.
Februar tegner i skrivende stund til at give endnu større omsætning på online salg end januar for LM’s otte genbrugsforretninger, fortæller Finn Larsen.
Rydder op, gør klar og kommer med input til forbedringer
Det er ikke kun økonomisk, at genbrugsbutikkerne mærker nedlukningen. Det er også som fællesskab.
Derfor holder LUMI-butikken i Agerskov stadig fast i sine vagtplaner, hvor folk møder ind på faste ugedage.
Men i stedet for at betjene kunder møder de frivillige ind for at rydde op, være sammen og komme med input til forandringer i butikken eller arbejdsgangene, fortæller ægteparret Steffensen.
”Der slibes og poleres borde, der gøres møbler i stand, varer efterses, og vinduerne i butikken bliver fornyet med aktuelle ting til salg og nye temaudstillinger.”