Blev klædt på til at forkynde for børn og unge

Foto: DBI
De mange deltagere på kurset "Kristendom for børn" havde rig mulighed for at udveksle erfaringer både i pauserne og i løbet af undervisningen (Foto Katrine Houler)

På DBI’s temadag ”Kristendom for børn” kom 70 deltagere fra store dele af kirkedanmark i dybden med en række teologiske emner og fik fokus på forskellige formidlingsformer

13/09/2024 / Kaja Lauterbach kl@dlm.dk

DBI’s Center for Teolog i Praksis (CTiP) har afholdt sin første religionspædagogiske temadag med titlen ”Kristendom for børn”.

Den blev afholdt fredag den 6. september med omkring 70 deltagere fra både folkekirken, frikirker, kirkelige organisationer og friskoler, som alle arbejder  med kristen oplæring af børn og teenagere.

”Vi oplevede en stor interesse og begejstring for at være med, og der var en meget positiv stemning hele dagen,” fortæller Ninna Braüner, der er timelærer på DBI og stod for kurset.

Between-konsulent glæder sig over god erfaringsudveksling

Blandt deltagerne var fire af de ansatte i LMBU: between-konsulent Katrine Houler, projektleder Berit Larsen, kids-konsulent Kristian Larsen, og Bodil Gudbergsen, der er kids- og between-konsulent og ansat af Bornholms afdeling.

Katrine fortæller, at der ikke er mange kurser inden for forkyndelse for børn, så hun er meget positiv og begejstret over både initiativet og den brede og brogede flok af deltagere.

”De mange deltagere siger noget vigtigt om, at der er et udækket behov for den slags kurser.”

Hun glæder sig også over, at der var afsat god tid til samtale i grupper. Hun oplever det nemlig som yderst værdifuldt at erfaringsudveksle med nogen, der står i samme situation som en selv.

Opdelt i grupper efter de aldersgrupper, man forkynder for

Temadagen havde et tæt program med oplæg om både vigtigheden af at oplære børnene og fokus på nogle af de svære emner som krig og straf i Det gamle Testamente, Jesu undere og de ti bud/etisk vejledning.

Desuden var der programsat god plads til at udveksle erfaringer. I løbet af dagen var der to gruppedrøftelser, hvor deltagerne inddelt i grupper efter, hvilke aldersgrupper de forkynder for, og om flertallet kommer fra kirkelige eller ikke-kirkelige hjem.

”Det faglige er imidlertid ikke nok. Man skal også overveje, hvordan man formidler til børn,” siger Ninna Braüner og fortæller, at der derfor også var et oplæg med fokus på forskellige formidlingsformer.

Et område, hvor DBI har noget at give

Ninna Braüner fortæller, at de er glædeligt overraskede over det store deltagerantal, der viser en stor interesse og et stort behov for den slags undervisning.

”Vi kendte godt til behovet på forhånd, da vi har holdt en del møder med kirkelige organisationer, hvor mange har givet udtryk for, at deres største behov er at komme virkelig i dybden med en række emner, så de får et fagligt overskud,” siger hun.

”Og det er lige præcis et område, hvor DBI har noget at give.”

Også plads til forbedring

Katrine Houler understreger, at de er meget på kompetente på DBI til at holde den slags kurser, men at hun håber, de vil videreudvikle på konceptet til eventuelle fremtidige kurser.

Hun synes nemlig, der er plads til forbedring, når det gælder forholdet mellem teori og praksis.

”Jeg var begejstret over, at de tog hul på nogle gode teologiske emner, men oplæggene kunne lige så godt have været holdt på et bibelkursus for hvem som helst. Jeg savnede, at man tog os i hånden og førte os videre til, hvordan man kan bruge det i forkyndelsen for børn og unge,” siger hun.

”Jeg fik virkelig mange gode teologiske råvarer på kurset, men der var ingen opskrift med. Hvordan skal jeg tilberede og servere det her for de børn, jeg forkynder for?”
 

Tilføj kommentar
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.