Ekstra resurser til nybrudsarbejde i Peru
Ung teologistuderende giver nye input til nybrudsarbejdet i den lutherske kirke i Cuzco, Peru, hvor missionærparret Julie og Emil Solgaard arbejder
Missionærerne Julie og Emil Solgaard har fået ekstra hjælp til nybrudsarbejdet i Cuzco.
Freddy Anderson Diaz Laura, der studerer på det teologiske seminarium SETELA i Arequipa er nemlig som led i sin uddannelse i praktik hos dem indtil den 7. marts.
Emil Solgaard fortæller, at Andersen har holdt andagter, delt vidnesbyrd, lært dem nogle lege og fortalt bibelhistorie for børn.
”Ud over det har han deltaget aktivt i planlægning, bibelstudier, ungdomsmøder og gudstjenester med de lutherske kristne fra landsbyen Pucyura lidt uden for Cuzco.”
Praktikant er ikke fysisk til stede
Alle teologistuderende på SETELA begynder tredje år med 30 dages praktik. Praktikken i Cuzco er derfor en del af Andersons uddannelse.
Han er dog ikke fysisk til stede i byen.
”Fordi Peru er kommet ind i anden bølge af corona-smitte, og der dermed også er øgede restriktioner, blev alle de studerende rådet til af den lutherske kirkes ledelse at blive hjemme og gennemføre deres praktik virtuelt,” forklarer Emil Solgaard.
Missionæren er i virtuel praktik
Han nævner, at det ikke kun er Anderson, der lærer noget af hans praktik i Cuzco.
”Corona-situationen betyder, at det meste af arbejdet foregår virtuelt, og det er ikke noget, jeg har særlig meget erfaring med,” forklarer han.
”Så man kan også kalde det en virtuel praktik for mig, og jeg kan desuden lære meget af ham om at være ung kristen i Peru.”
Dejligt med ekstra resurser til at starte kristent arbejde op
Det betyder også meget for Emil Solgaard at kunne arbejde sammen med en, der har det som sin primære opgave at være med til at starte kristent arbejde op.
”De unge, som vi til dagligt arbejder sammen med her i Cuzco, har ikke nær så meget tid til rådighed til det, fordi de har travlt med studie, arbejde og pligter i hjemmet,” siger han.
”Derfor er det godt med ekstra resurser, selv om der selvfølgelig bliver brugt en del resurser på at sætte ham ind i opgaver, evaluere og sørge for, at han trives i sin praktik.”