Personligt
Hans Peter Kronborg Hansen

Guds lov skal kunne ses i mit liv

08/04/2022 / Karin Borup Ravnborg; kbr@dlm.dk

I en branche med risiko for snyd og sort arbejde er det en stor velsignelse at følge Guds bud, siger malermester fra Herning

”Det er så tydeligt, at vi lever i en verden, der ikke ønsker at høre Gud til. Jeg oplever ofte i den branche, jeg er i, at der bliver snydt og bedraget."

"Det skal da ikke være nogen hemmelighed, at det er let at tjene sorte penge. Jeg husker, dengang jeg var malersvend og havde en del fritidsarbejde, at mange af mine kammerater – også kristne kammerater – arbejdede sort. Men Guds lov har vist mig, at det er forkert, og at der ikke følger noget godt med det at snyde.”

Driver virksomhed i overensstemmelse med Guds bud

Sådan beskriver malermester Hans Peter Kronborg Hansen det dilemma, man kan møde som kristen i syndens verden, når man står fast på det, Guds lov siger.

Han er medlem af ældsterådet i LM Kirken i Herning og medejer af firmaet PentaByg, der arbejder med entreprisebyggeri og malerforretning.

Da han sammen med fire andre kristne mænd oprettede firmaet i 2011, var det med ønsket om at drive forretning i overensstemmelse med Guds bud.

Får mere, end man mister

”Dengang vi startede firmaet, aftalte vi, at vi ville give tiende til kirkelige foreninger. Fordi det at leve efter Guds forordninger giver mere, end man mister."

"Jo – man mister 10 procent af det, man kunne have tjent, men det giver han bare igen på så mange andre måder,” siger den 41-årige vestjyde og far
til fem og uddyber:

”Jeg oplever i hvert fald en stor velsignelse ved at følge Guds bud. Jeg har aldrig manglet noget.

Frustreret over syndens magt

Selv om han ønsker at leve efter Guds bud, erkender Hans Peter, at han gang på gang kommer til kort.

”Jeg bliver frustreret over, hvor stor syndens magt er i mit liv – særligt i perioder, hvor jeg lever Gud helt nær. Det gælder især i relationen til min kone og mine børn, hvor jeg, som Paulus udtrykker det, ikke altid gør det gode, jeg gerne vil.”

Frustrationen må dog ikke få os til at opgive og undlade at kæmpe mod synden, advarer han.

”Loven skal drive os hen til Jesus.Den viser os, hvor meget vi har brug for ham."

"Jesus blev fristet som jeg, men han syndede ikke. Han opfyldte loven til fulde, og det gjorde han for mig. Hans sejr over synden blev min. Det er virkelig frihed, og det skal kunne ses i det liv, vi lever.”

---

Artiklen har været bragt i sin helhed i Tro&Mission nr. 03/2022

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Martin de Lange
Da den sydafrikanske missionær Martin de Lange og hans familie bliver kaldet til at være missionærer i Tyrkiet…