Juletiden i Tanzania

15/01/2017

Juleafslutning på Kiabakari lilleskole

December er ovre, så derfor må det være på høje tid at lave en december blog.

Vi sluttede det første halve skoleår af med en juleafslutning d. 16 december.  Neema og jeg havde bagt brunkager, lavet invitationer til forældre og i musik, med de andre børn, øvet på en julesang, så alt var klar.

Det var en hyggelig formiddag med sang, højtlæsning og kaffe til sidst.

Julen i Dar

Næste dag tog jeg flyet fra Musoma til Dar for at holde jul med Malmgaards. Det var som om jeg havde glemt hvor varmt det var i Dar, så airconditionerne og vifter blev brugt.

Jeg nød meget at besøge Six og Rose og hele familien, som vi havde meget at gøre med da vi boede i Dar. Det er en lokal familie som arbejder og bor på compounden.

Selvom det ikke helt er det samme at holde jul i Tanzania, som det er at holde jul i Danmark, og jeg godt kunne savne hyggelige gågader, duften af brændte mandler, familien og en brændeovn (selvom det sidste på ingen måde ville være rart i Tanzania), så blev det i den grad en god jul.

D. 24 havde vi julegudstjeneste med de norske missionærer, der også bor på Soma Biblias grund i Dar. Senere var det juleaften så vi; Ole, Lene, Cecilie, Asbjørn, Kristine og jeg gik i gang med julemiddagen, og på trods af mange strømafbrydelser blev både anden og grisen rigtig god, og aftenen fortsatte med ren hygge, julestemning og påmindelsen om, at verdens frelser kom til jord af kærlighed til os!

Zanzibar

Efter jul tog vi nogle dage til Zanzibar. Der var, som altid, en kæmpe fornøjelse både at være sammen med Malmgaards, men også at være på Zanzibar.

Vi boede på Paje, der ligger på østkysten af Zanzibar. Hotellet lå på stranden og det tog ikke mere end 1 minut fra hytten til Det Indiske Ocean.

Dagene på Zanzibar blev brugt på at slappe af på den kridhvide strand, svømme i det turkise vand, spille spil, spise lækker morgenmad –og meget af det, gå aftenture langs stranden,  snorkle, en tur i en mangroveskov, se Red Colobus aber og til sidst en tur til Stone Town, før turen gik tilbage til Dar.

2017

Jeg fejrede nytår i Kiabakari sammen med Roager familien og en norsk missionærfamilie. 2017 blev skudt i gang med stjernekastere, gode folk og hygge.

At jeg allerede er halvvejs i mit ophold her, er ikke rigtig til at forstå. Jeg er spændt og glæder mig til det sidste halve år i Tanzania!