Hvad sker der efter døden?

Cover fra Budskabet 2/2020
Magasinet Budskabet forsøger at samle op på, hvad Bibelen siger om, hvordan der er på den anden side af døden (Foto: iStockPhoto).
Fire ud af ti danskere tror på, at der er et liv efter døden, viser Den Danske Værdiundersøgelse. Flertallet af disse tror på reinkarnation, mens de færreste tilslutter sig klassisk kristne forestillinger

01. maj 2020 / Ole Solgaard, os@dlm.dk

Der er i befolkningen et bredt spekter af tanker om, hvad der sker efter døden. Noget kan betegnes som overtro eller almenreligiøsitet, andet er bibelbaseret, og en del er spekulationer.

Bibelen fortæller ikke mange detaljer om, hvordan der er på den anden side af døden. Men det, den siger, er nok til at give trøst og håb. Måske siger Bibelen faktisk også mere – eller noget andet – om det evige liv, end man umiddelbart regner med.

Det forsøger magasinet Budskabet at samle op på. I det nummer, der lige er udkommet, er der fokus på temaet ”Hvad sker der efter døden?”

Vi skal hjem - sammen med Jesus

”Jesus giver os nogle kendte billeder på livet i evigheden. Der er et sted – og der er et fællesskab,” pointerer sognepræst Per Ole Rasmussen i sin temaartikel og uddyber:

”Bibelen viser os nogle glimt af et faderhus, med gensyn, lys og glæde. Det synger vi om og taler om. For vi skal jo hjem – sammen med Jesus.”

Sognepræst Michael Lerche Nygaard skriver om livets dobbelte udgang, hvorom han blandt andet siger:

”Både den åndelige død og det åndelige liv varer ved i evigheden. Begge begynder allerede her i det biologiske liv. Det forhold til Gud, som man befinder sig i ved den biologiske død, fortsætter man med at have i evigheden.”

Temaartiklerne peger på, at det kristne håb har fokus på livet efter Jesu genkomst og de troendes opstandelse. Men man kan jo spørge, om Bibelen også siger noget om, hvad der sker forinden, altså mellem døden og genopstandelsen?

Det sidste tager Brian Bjørn Nielsen, der er missionær i Tanzania, fat på i sin artikel om ”mellemtilstanden”:

”På forunderlig og for os ubegribelig måde opretholder Gud ikke bare sjælen, men også legemet i mellemtilstanden, så han i opstandelsen kan forene sjælen med et opstandelseslegeme, som både er identisk med og alligevel forskellig fra det legeme, der blev lagt i graven.” 

..............

Magasinet indeholder også refleksioner om bønslivet og mangelsygdomme i forkyndelsen, replikker om Menighedsfakultetet og kvindelige præster, boganmeldelser og meget andet.

Hele Budskabet 1/2020 kan læses online her af abonnenter. Har du ikke abonnement, kan du via samme link se, hvordan du får det.

Tilføj kommentar