Anmeldelse
Forside af bogen "Jesus uden filter"

Jesus uden filter

Ruben Due Lorentsen, Jesper Møberg Sundgaard og Michael Agerbo Mørch
LogosMedia 2019
176 sider, 149,95 kroner
Birger Reuss Schmidt

Jesus uden filter handler om discipelskab i hverdagen. Det er meget opløftende, at de tre unge forfattere, som alle er lige omkring de 30, giver sig i kast med dette emne.

Temaet om discipelskab og efterfølgelse har vi haft det svært med i LM, hvor de unge i stor udstrækning har været henvist til at hente inspiration fra for eksempel Dansk Oase og reformert teologi.

Så meget desto mere glædeligt er det, at LogosMedia nu tager handsken op med denne udgivelse. De tre forfattere ønsker at kalde til frimodigt discipelskab, og forfatterne lægger ikke skjul på deres visioner: ”At leve som Jesu discipel vil ikke bare ændre dit liv.

Det vil sprede sig som ringe i vandet og påvirke den verden, du lever i. Verden trænger til forandring, verden trænger til at bøje sig for Jesus og leve med ham. Derfor er det os magtpåliggende at skrive en bog om discipelskab,” skriver de.

I ti letlæste kapitler får vi undervisning med både evangelisk substans og konkrete udfordringer. Det kristne fællesskab, arbejdsliv, hvile, dovenskab og fjendekærlighed er nogle af de emner, som tages op.

Bogen skal roses for sin realisme. Emnerne er blandt andet det kristne fællesskab. Der lægges ikke skjul på, at discipellivet indebærer et lidelsesfællesskab med Jesus og en kamp mod synden og Satan. Der efterlyses en større bevidsthed om de to udgange på livet og dermed også en fornyet nød for menneskers frelse. Men samtidig understreges det også, at discipellivet sætter sine tydelige spor her i livet i form af genopretning af Guds skaberværk.

De tre forfattere har fordelt kapitlerne mellem sig, og det giver naturligvis bogen et lidt ujævnt præg. Nogle kapitler har karakter af prædikener, mens andre er mere konkrete, for eksempel afsnittet om ”Ti tips til at gøre disciple”. For min skyld måtte den helt konkrete hjælp til at leve et hverdagsliv som discipel gerne have fyldt mere. For eksempel hjælp til at leve som kristne uden facader. 

En fin bog præget af forfatternes glæde over Jesus og gløden for at følge ham.

Bragt i Tro & Mission 02/2019.

Tilføj kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Cecilie Haahr Lodahl
I dag er det lidt over seks år siden, hovedpinen flyttede ind. Dagen efter jeg slog mit hoved, begyndte den hovedpine, der har vendt op og n…