Personligt
foto: Anne Grethe Harstad Jensen

Alene med Gud klokken fem om morgenen

26/10/2015 / Ole Solgaard Os@dlm.dk

Anne Grethe Harstad Jensen fandt plads til ro og fordybelse i en hektisk hverdag

Vækkeuret ringer klokken fem om morgenen. Anne Grethe Harstad Jensen forlader mere eller mindre træt sit soveværelse og finder sig til rette i en lænestol i stuen med tændt stearinlys og læselampe omkring sig.

Den næste halve time er indviet til bøn og bibellæsning, til alenetid med Gud.

Sådan begynder alle hverdage for hende. Og det har de gjort i 20 år.

Bliver ledt til andre

Hun beder først Gud om stilhed i tankerne og om at blive ledt af ham. Derefter læser hun et afsnit fra Bibelen, hvor hun følger en læseplan. Men ellers flyder bøn, læsning og refleksion sammen.

Hun stopper måske op midt i bibellæsningen og beder for det eller dem, som hun bliver mindet om.

”Her til morgen kom jeg efterfølgende til at tænke på ordene fra Anden Timotheusbrev 2,1: ’Og du, mit barn, vær stærk ved nåden i Kristus Jesus.’ Og jeg følte, at det havde en særlig adresse til en, jeg kender, så jeg sendte verset videre på en sms”, fortæller den 60-årige kvinde.

Guds ord sætter spor

Den daglige morgendosis af Guds ord sætter spor hos Anne Grethe Harstad Jensen.

”Gennem Bibelen lader Gud mig se mere af, hvem han selv er. Dermed finder jeg glæde og fred i det, Jesus har gjort for mig. Guds ord vejleder og trøster mig også. For eksempel blev jeg mindet om Esajas’ ord: ’Herrens arm er ikke for kort til at frelse,’ da jeg bekymrede mig for familiemedlemmer, der endnu ikke er fundet af Gud,” fortæller hun.

Behov for ro og fordybelse

Anne Grethe Harstad Jensen indførte sin faste morgenandagt, fordi hendes hverdag var fyldt af uro og hektisk aktivitet, og hun manglede ro og fordybelse. Så tænkte hun, at løsningen for hende måtte være at stå op, før den øvrige familie vågnede.

”Behovet er ikke blevet mindre med tiden. Der er for tiden et stormangreb på kristne værdier, familier og ægteskaber. Vi må bede Gud sætte hegn op om os. Ingen af os kommer automatisk med i Himmelen. Derfor beder jeg også om vækkelse.”

Hun kender også til at være uoplagt og til, at Satan vil tappe hende for glæde og fred. Men hun er overbevist om, at Gud er nær, også når hun er udmattet. 

Anne Grethe Harstad Jensen er engageret i LM-frimenigheden Nordvestkirken.

 

Redigeret uddrag af artikel trykt i Tro & Mission nr 14/2015

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Daniel Preus
Hvorfor er du luthersk? Jeg er glad for, at ingen har spurgt mig om dette, før jeg læste denne bog, for da vil…