Personligt
Foto: Gregers Kofod Rasmussen

Vi skal jo gerne alle hjem til Gud

28/06/2016 / Ole Solgaard os@dlm.dk

Det er vigtigt at vejlede fraskilte i menigheden på en omsorgsfuld måde, mener Gregers Kofod Rasmussen, der selv er skilt

”Der er en åndelig kamp om ægteskabet. Hvis Djævelen kan slå et ægteskab i stykker, har han vundet meget. Derfor er det vigtigt med en forebyggende indsats. Jeg tror, forlovelsessamtaler er en god mulighed. Og jeg mener, det er vigtigt at være nærværende og have en omsorgsfuld dialog med de par, hvor ægteskabet knirker, inden det eventuelt går galt.”

Det siger Gregers Kofod Rasmussen, der selv blev skilt for 16 år siden efter et par års ægteskab. Normalt går han ikke og skilter med eller beklager sig over sin civilstand, men han har alligevel indvilliget i at dele nogle tanker med Tro & Mission om det at være fraskilt.

Nådens skjold er omkring mig

”Det føles som et åbenlyst nederlag at være skilt. Alle kan se, det er gået galt. Jeg evnede åbenbart ikke at holde sammen på ægteskabet. Det har bestemt ikke været en let situation at stå i. Energien blev suget ud af mig. Det åndelige liv står også på spil, når noget så grundlæggende går i stykker,” fortæller han.

”Alligevel må jeg sige, at Gud er suveræn. Han var der også, da jeg var længst nede. Og selv det, der er gået i stykker, kan Gud bruge konstruktivt fremadrettet. Jeg har erfaret, at Guds kraft har udfoldet sig midt i min magtesløshed.” 

Vigtigt med opgaver i menigheden

Gregers Kofod Rasmussen har fået forskellige reaktioner fra folk på skilsmissen, men generelt har han mødt stor medfølelse og empati hos sine medkristne. Han opfordrer til, at man i menigheden har en åben, ærlig og barmhjertig dialog med den fraskilte. Situationen kræver tid og opmærksomhed.

”Vi skal jo meget gerne alle sammen hjem til Gud i evigheden. Det er det endemål, vi må arbejde ud fra i menigheden. Derfor er det også vigtigt med en sjælesørgerisk vinkel, når man snakker med den fraskilte om, at vedkommende for eksempel ikke kan fortsætte som børneklubleder,” understreger han.

Han mener selv, at det på grund af signaleffekten og hensynet til alle parter er godt, at den fraskilte holder en pause fra nogle opgaver, men mener samtidig, at det er vigtigt, at fraskilte på længere sigt også har opgaver i menigheden. Det har været med til at fastholde ham selv i troen. I øjeblikket er han menighedstjener i Aroskirken, LM’s frimenighed i Aarhus.

Overbevist om, at han ikke vil giftes igen

Han ønsker ikke at pege fingre ad andre og snakker helst ikke om, hvordan man skal forholde sig til gengiftning, men han er selv overbevist om, at han ikke vil giftes igen.

”Når jeg har lovet at være sammen med min kone resten af livet, så kan jeg ikke gifte mig igen, så længe hun lever. Jeg kan ikke se, at Bibelen åbner mulighed for at blive gift igen. Derfor må jeg lære at acceptere, at mit liv er, som det er,” siger han.

”Jeg prøver at indrette mig efter Guds ord på dette område. Men det er jo egentlig en udfordring for os alle – også i alle mulige andre spørgsmål, for eksempel vedrørende penge og forbrug. Vi må altid spørge efter, hvad der er Guds vilje.”

Artiklen er forkortet fra en artikel i Tro & Mission nr. 12/2016.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Comments

For åben, ærlig og klar tale. Stigmatisering finder desværre tit sted også i kristne forsamlinger.

Permalink
Andreas Kammersgaard Ipsen
Hvad er tro? Hvordan tror man? Hvad betyder det helt konkret at tro? Og så tro på Jesus oven i købet – hvad be…