Goodie-æsker til alle på Løgumkloster Efterskole
Efterskoleelever blev set og anerkendt som enkeltpersoner, da personalet besøgte alle med en hilsen fra skolen. Forstanderen ser det som en del af skolens trivselsarbejde
I forrige uge fik de 76 elever på Løgumkloster Efterskole en stor overraskelse.
De er hjemsendt på grund af corona, og pludselig stod en af de ansatte på skolen uden for deres dør med en lille gave fra skolen til dem.
”Det havde de ikke lige set komme,” fortæller forstander Jørn Nørgaard.
Forlænget hjemsendelse var en hård besked at få
Da eleverne rejste hjem på juleferie, vidste de, at nedlukningen af landet gjorde, at de ikke ville kunne vende tilbage de første par uger af januar.
”Men det var en hård besked for dem, at det blev forlænget med minimum tre uger. Derfor ville vi gerne finde en måde at vise på, at vi tænker på dem og føler med dem,” siger forstanderen.
Det gjorde de konkret ved, at skolens personale kørte rundt med goodie-æsker til alle. De elever, der kommer fra Grønland, Sjælland, Bornholm og Tyskland fik dem dog tilsendt med posten.
Besøgene hos eleverne gav også motivation til skolens ansatte
Indholdet i æskerne var blandt andet en skriftlig hilsen fra skolen, noget eftertragtet merchandise fra LME og lidt slik.
”Men indholdet var ikke det vigtigste. Vores ide med goodie-æskerne var, at de skulle være med til at skabe godt humør,” siger Jørn Nørgaard.
”Og det lykkedes. Vi fik masser af smil, når vi ringede på, og har fået mange tilbagemeldinger fra både elever og forældre om, at de var rigtig glade for det.”
Forstanderen tilføjer, at det ikke kun var godt for eleverne.
”Det var også et motivationsboost for os ansatte, og det var supersjovt at hilse på eleverne derhjemme.”
Familielærere har mindst lige så meget at lave nu som ellers
Jørn Nørgaard forklarer, at de små gaver og besøgene er en del af skolens trivselsarbejde.
”Skolens familielærere har mindst lige så meget arbejde som ellers, selv om eleverne er sendt hjem,” siger han.
”Vi ved, at mange elever har det svært, men vi skal være mere opsøgende for at få øje på, hvem der er meget pressede.”
Han tror ikke, den ene ting gør kæmpe forskel for dem.
”Men besøget og æske er et konkret tegn på, at de hver især er blevet set og anerkendt - ikke bare som en af flokken, men som enkeltperson,” siger han.
”Og det er i tråd med den måde, vi som skole gerne vil møde eleverne på.”