Anmeldelse
foto: Hvordan lede et åbent bibelstudie

Hvordan lede et åbent bibelstudie?

Rebecca Manley Pippert
Credo 2014
95 sider - 99,95 kroner
BIRGER REUSS SCHMIDT

”Det er ikke så afgørende, om vi kan svare på deres spørgsmål eller ej, men i højere grad, om vi lytter til dem, tager deres spørgsmål seriøst og respekterer dem.”

”En god leder i en åben bibelstudiegruppe (ÅBS) skal være en guide på sidelinjen fremfor at være gruppens midtpunkt. En leder skal hjælpe deltagerne med at læse teksten selv, så Gud kan tale til dem gennem sit ord.”

”Glem aldrig, at du sidder med dynamit i hænderne, når du leder en bibelstudiegruppe. Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd (Hebr 4,12)”

Disse tre små citater fra den lille og hurtigt læste bog viser, hvad den handler om: At opmuntre til at gå i gang med at danne åbne bibelstudiegrupper. Det vil sige grupper, hvor flertallet ikke er kristne, men alligevel gerne vil vide lidt mere om, hvad der står i Bibelen.

Og den opfordring er yderst relevant her ved afslutningen af Bibelglæde2014, hvor erfaringen har været, at rigtig mange kristne har grebet udfordringen om at læse mere i Bibelen. Derimod har det knebet mere at gå skridtet videre og læse Bibelen sammen med mennesker, der ikke er kristne. Her er der virkelig konkret hjælp og inspiration til at gå i gang med det.

Rebecca Manley Pippert, der også har skrevet Ud af saltbøssen, deler generøst ud af sine erfaringer. Der er god praktisk hjælp for eksempel om, hvordan man inviterer til ÅBS, hvordan man skaber en god atmosfære og leder gruppen.

Bogen understeger Guds ord og Helligåndens virke som kraftkilder. Den lægger stærkt vægt på, at ÅBS-arbejdet er båret af bøn, og dermed bliver resultatet jo også Guds ansvar.
ÅBS-grupper er åndelige kraftcentre, skriver Pippert. Mennesker, der ikke kender Bibelen, møder Jesus, og vi, der kender den, ser nye rigdomme i Guds ord. 

Som hun skriver: ”Hvorfor fortsætter jeg med ÅBS-grupper år efter år? Det er ret enkelt. Jeg er slået af forundring over, hvordan Jesus Kristus ændrer menneskers liv.”

Køb bogen og tag udfordringen op!

Trykt i Tro & Mission 21/2014

 

Tilføj kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Mathias Bruun
Mathias Bruun fra Aarhus har i seks år døjet med kronisk hovedpine i alvorlig grad. Der var en langsom bedring undervejs, men for et år side…