Fra navlepilleri til ærlighedsteologi

Cover Budskabet 2/2021
Artiklerne i magasinet Budskabet lægger op til at droppe navlepilleriet ved at rette fokus på, at Guds hjerte er fuld af nåde

Det andet nummer af Budskabet i 2021, som netop er på gaden, har fokus på, at Guds hjerte er fuld af nåde

16/04/2021 / Ole Solgaard os@dlm.dk

Man kan blive fortvivlet, når man ikke ser troens frugter – nådens virkninger – i sit liv. Man mærker måske ikke nogen særlig glæde, anger, frimodighed eller kærlighed.

Artiklerne i magasinet Budskabet lægger op til at droppe navlepilleriet ved at rette fokus på, at Guds hjerte er fuld af nåde. Det er dér, vi kan finde tryghed og vished om, at det hele ender godt til sidst.

Svensk inspiration

Den svenske præst og inspirator Magnus Perssons artikel er en personlig beretning om at blive nyorienteret mod Guds nåde. Han har haft en bemærkelsesværdig rejse fra det, han kalder herlighedsteologi, til det, han kalder ærlighedsteologi. Han skriver:

”I visse sammenhænge dyrkes et falsk idealbillede om, hvad et kristent menneske er og bør være. Det leder aldrig til virkelig frihed, men derimod til en stående fordømmelse. For når man ikke ser tydelige tegn på Guds indgriben i sit liv, men kun ser alle de gange, hvor man kommer til kort, så taber man hurtigt både kraften og lysten. Denne herlighedsteologi bliver ’fake news’ i stedet for ’good news’.”

Hele artiklen kan læses her.

Adjunkt på Dansk Bibel-Institut Nicolai Techow belyser også temaet ved at udfolde, hvad det indebærer at have fred med Gud. Landsprædikant i LM Lars Malmgaard Jensen tager fat i det underliggende spørgsmål – ”Er min tro god nok?” – ved at koble et nutidigt og et kirkehistorisk perspektiv på temaet. 

Og så har sognepræst Jakob S. Højlund skrevet en sjælesørgerisk mail til en ven, der er i troskrise. 

----------

Magasinet indeholder også refleksioner om konspirationsteorier, dansk statsborgerskab, forholdet mellem Helligånden og sund fornuft, trosoplæring i familien og meget andet.

Hele Budskabet 2/2021 kan læses online her af abonnenter. Hvis du ikke har abonnement, kan du via samme link se, hvordan du får det.
 

Tilføj kommentar
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.