Anmeldelse

Derfor er jeg luthersk

Daniel Preus
LogosMedia
232 sider, 199,95 kroner
Louise Mukai

Hvorfor er du luthersk? Jeg er glad for, at ingen har spurgt mig om dette, før jeg læste denne bog, for da ville jeg ikke have kunnet give andet svar end: ”Det er jeg bare – det har jeg altid været”.

Efter at have læst denne bog er jeg sikker på, at jeg er luthersk, fordi jeg sammen med forfatteren kan istemme: ”Jeg er luthersk af samme grund, som jeg er kristen. Ikke på grund af et valg, men af nåde.”

Aktualiteten af denne bog er høj i en tid, hvor pluralismen blomstrer mere end nogensinde. Det er befriende at læse en bog, hvor der er et tydeligt, fast og klart fokus, særligt når dette fokus er Jesus. Forfatteren efterlader ingen tvivl om, hvorvidt sandheden findes i Bibelens ord om Jesus som vores eneste vej til frelse.

Igennem bogen beskriver forfatteren, hvordan treklangen mellem døbefonten, alteret og prædikestolen er gaver, som ikke bebyrder troen, men derimod nærer den. Det er trosstyrkende at blive bevidst om, hvordan selve gudstjenesten, men også elementerne i den, er med til at nære troen, for så vidt de forvaltes bibelsk.

Denne bog kan læses af de fleste, men der er enkelte steder i bogen, hvor en basisviden om både Bibelen og lutherske bekendelser vil være en fordel. Andre steder i bogen skal tungen holdes lige i munden for at følge med, når der henvises til Luthers kommentarer eller tesebeskrivelser. Man kan sagtens læse denne bog selv, men den vil også være oplagt at bruge som studiebog i for eksempel en bibelstudiegruppe.

Efter min mening må dette indtil nu være den bedste i den række af udgivelser, som på den ene eller anden måde markerer 500-års jubilæet for Reformationen. Denne bog er ingen blind hyldest af Luther, den er ingen reklamesøjle for den lutherske kirke, men den rummer derimod solid forkyndelse af evangeliet om Jesus. I en hverdag hvor meget er vigtigt, er denne bog en afgørende påmindelse om, at kun ét er nødvendigt. 

Bragt i Tro & Mission 19/2017

Tilføj kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Mehdi Khoshqalb
Flugten hertil var hård for iranske Mehdi Khoshqalb, der som teenager blev adskilt fra sine forældre og storebror og sendt alene ud af lande…