Forsiden af bogen "Skabt som mand"

Skabt som mand

Matthias Burhenne
LogosMedia
244 sider, 249,95 kroner
Bent Houmaa Jørgesen

Det er en fantastisk bog! Aktuel, kompetent og bibelsk funderet. Den kan udfylde et enormt behov for os mænd, som lever i en tid, hvor vi er udsat for en ”tsunami af porno”, som bogen kalder det. Bogen er letlæst.

Mange vil kunne genkende sig selv i bogens forskellige personlige historier om mænd. Det gør den relevant og vedkommende. Forfatteren Matthias Burhenne (MB) ved tydeligvis, hvad det vil sige at være mand i den tid, vi lever i!

Bogens hovedfokus er afhængigheden af porno samt utroskab og vejen ud af det. Det er dog en stor styrke ved bogen, at den også gør meget ud af det mere grundlæggende. Det gælder Bibelens positive tale om seksualiteten, og det gælder Bibelens tale om vores karakterdannelse som mænd blandt andet på baggrund af Ordsprogenes Bog. Og bogen er evangelisk og leder hen til Jesus og tilgivelsen hos ham.

Her er ikke noget letkøbt, men klar og grundig vejledning, som bygger på både lang tids erfaring med sjælesorg og undervisning samt på fakta og statistik. MB har en doktorgrad i biologi, men efter i en del år at have arbejdet som biolog, blev han i 2002 en del af et tysk, kristent resursecenter, hvor han underviser i sjælesorg og har ansvar for arbejdet blandt mænd.

Han fungerer også som mentor og rådgiver for menigheder, og han er selv ældste i en menighed. Det er vigtigt for ham, at sjælesorgen er rodfæstet i menigheden, hvilket dog ikke udelukker et samarbejde med professionelle. MB er gift og har to børn.

Bogen favner bredt. Det gør den aldersmæssigt, idet den inddrager problemstillinger, helt fra man er 11 år, og til man er gammel. Det gør den i forhold til ægteskabet, da den ikke kun handler om problemfyldte ægteskaber, men i lige så høj grad om de velfungerende. Det gør det den i forhold til singler, idet den har et helt kapitel skrevet af en ungkarl. Og det gør den i forhold til at forstå, hvordan kvindens forhold er til seksualitet, idet Ute Buth, forfatteren til ”Skabt som kvinde”, har skrevet et kapitel i bogen.

Nej, hvor har vi manglet den her bog!

Bragt i Tro & Mission 06/2017