Andreas K. Ipsen og Michael Agerbo Mørch
Jeg vil begynde med at sige tak for bogen og dermed også tak for invitationen til at vandre et stykke vej med…
Andagt
Johnny Lindgreen, jl@dlm.dk

Nogle gange bliver ting, der er afgørende for liv og overlevelse, en selvfølgelighed. Noget, vi ikke tænker over i hverdagen. Noget, vi tager som en selvfølge og dermed let oplever som overflødigt.

Faren for, at det, som opleves overflødigt, bliver glemt og også opleves som ligegyldigt er til stede.

 Alligevel er tingen fortsat livsnødvendig. Tænk på din vejrtrækning eller dit hjerteslag!

I fadervor beder vi: Giv os i dag vort daglige brød. En bøn, der let føles overflødig i en dansk kontekst, hvor det mere handler om, hvor vidt brødet er økologisk, delikat, fedtfattigt eller uden stråforkortere end om overlevelse og nødvendighed.

Men brød er nødvendigt. Ja, det er livsnødvendigt. Det ved den, der sulter, og det vidste disciplen Johannes, da han skrev, at Jesus er livets brød (Johs. 6,35). Det er et spørgsmål om overlevelse. På denne jord og i al evighed. Jesus uddyber det selv:

Den, der kommer til mig skal ikke sulte… Guds brød er det, der kommer ned fra himlen og giver liv til verden.  Jeg er det levende brød, som er kommet ned fra himlen; den, der spiser af det brød, skal leve til evig tid.

Gud, giv mig i dag dit livsnødvendige brød, ellers overlever jeg ikke.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Mads Eriksen
”Jeg har helt fra starten befundet mig godt i det kristne miljø. Der var nogle rare og imødekommende mennesker, og det var tydeligt, at de v…