Carsten Hjorth Pedersen
I disse år skrives der et utal af bøger om opdragelse, læring, dannelse og pædagogik. Det pædagogiske landskab…
Andagt
Ellen Esmarch Pedersen, ellenesmarch@gmail.com

Lykkelig den, der har sin glæde ved Herrens lov og grunder på hans lov dag og nat.
Salme 1,1

Med Herrens lov menes her Guds ord. “At grunde” betyder at sige halvhøjt for sig selv og på den måde repetere og studere indholdet. Dag og nat er det samme som hele tiden.

Indholdet i salmens vers bliver da, at den, der har sin glæde ved Bibelen og lever med dens indhold i sindet hele tiden, er lykkelig.

Det er ikke nødvendigvis lykke i almindelig menneskelig forstand, der menes, men i stedet den lykke at være befriet fra syndens bindinger og leve i evangeliet.

På grund at Guds nåde er vi frelst til et helt nyt liv med Jesus som herre.

I dette nye liv har vi brug for Bibelen som kompas både for at blive bevaret som kristne og for at kunne finde vej og tage fornuftige valg.

Vi mennesker er ikke gode til at holde fast i, at vi er frelst af nåde og ikke selv skal gøre noget for at blive frelst. Evangeliet er vores natur imod — noget-for-noget-tankegangen ligger os meget nærmere.

Derfor glemmer vi let evangeliets indhold. Det har en tendens til at løbe ud af os, som vand løber ud at en si. Det er årsagen til, at vi må høre evangeliet igen og igen og regelmæssigt læse i Bibelen.

Og så må vi grunde pa det, vi hører og læser, repetere det, så det hele tiden kan være en del af os. Et nært forhold til Guds ord er et vigtigt hvilepunkt i en travl hverdag.

Bøn

Gud! Tak, fordi vi i Danmark frit kan læse i Bibelen og komme sammen for at høre dit ord forkyndt. Forny mig i glæden ved dit ord.

Andagter fra samme bog:

Af nåde er I frelst

Tak med glæde vor fader

Hold jer ham for øje

Så er du ikke længere træl

 

Vort borgerskab er i himlene

 

Ovenlys på præstationsangst, Credo 2007, publiceret med tilladelse.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Helene Dahlskov Andersen
Helene Dahlskov Andersen fra Rønne på Bornholm har erfaret, at en hverdag med gode relationer til andre forudsætter, at man selv lever i til…